X
تبلیغات
زبان انگلیسی شاسکوه - نکات گرامری زبان سوم راهنمایی

زبان انگلیسی شاسکوه

آموزش زبان انگلیسی دوره راهنمایی

تلفظ پايانه‌هاي s و ed

پايانه‌ها (يا پسوندهاي) s و ed دو تا از متداول‌ترين پايانه‌ها (endings) در زبان انگليسي هستند. قواعد تلفظ آنها تغيير ناپذير است و براي انواع مختلف کلمات يکسان است.

 

کاربرد پايانه s

پايانه s چهار کاربرد مختلف دارد:

 

کاربردها

تلفظ
صداي /S-/ صداي /Z-/ صداي /IZ-/

اسامي جمع

act » acts

day » days voice » voices

حالت ملکي

Mark » Mark's Ann » Ann's James » James's
افعال سوم شخص مفرد

like » likes

lead » leads teach » teaches
حالت مخفف
 is و has
it is » it's

she is » she's

---

 

نحوه تلفظ پايانه s

1- در کلماتي که به يکي از صداهاي //، //، //، //، // و // ختم مي‌شوند، پايانه s صداي /IZ-/ مي‌دهد:

refuses, passes, judges, watches, garages, wishes.

2- پس از حروف صدادار و نيز کلماتي که به يکي از صداهاي //، //، //، //، //، //، //، //، // و // ختم مي‌شوند، پايانه s صداي /z-/ مي‌دهد:

boys, lies, ways, pubs, words, pigs, loves, bathes, rooms, turns, things, walls, cars.

3- پس از حروف بي‌صداي //، //، //، // و // پايانه s صداي /s-/ مي‌دهد:

cups, cats, walks, laughs, tenths.

 

کاربرد پايانه ed

  پايانه ed براي ساختن زمان گذشته ساده و نيز قسمت سوم افعال با قاعده به کار مي‌رود:

 

کاربرد

تلفظ
صداي /Id-/ صداي /d-/ صداي /t-/

حالتهاي گذشته افعال

need » needed

want » wanted

fill » filled

need » needed

work » worked

help » helped

 

نحوه تلفظ پايانه ed

1- پس از يک // يا //، پايانه ed صداي /Id-/ مي‌دهد:

landed, started, visited, demanded

2- پس از حروف صدادار و نيز حروف بي‌صداي //، //، //، //، //، //، //، //، //، //، // و //،  پايانه ed صداي /d-/ مي‌دهد:

tied, paid, robbed, lived, used, judged, seemed, turned, cared, failed.

3- پس از بقيه حروف بي‌صدا، يعني //، //، //، //، //، // و // پايانه ed صداي /t-/ مي‌دهد:

developed, looked, laughed, berthed, missed, wished, watched.

 http://lmohammadib.blogfa.com/

+ نوشته شده در  شنبه دوم بهمن 1389ساعت 4:25 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

English Prepositions

  There are about 150 prepositions in English. Yet this is a very small number when you think of the thousands of other words (nouns, verbs etc). Prepositions are important words. We use individual prepositions more frequently than other individual words. In fact, the prepositions of, to and in are among the ten most frequent words in English. Here is a short list of 70 of the more common one-word prepositions. Many of these prepositions have more than one meaning. Please refer to a dictionary for precise meaning and usage

 

Prepositions of Place
at, in, on

In general, we use:

  • at for a POINT
  • in for an ENCLOSED SPACE
  • on for a SURFACE

at

in

on

POINT

ENCLOSED SPACE

SURFACE

at the corner

in the garden

on the wall

at the bus stop

in London

on the ceiling

at the door

in France

on the door

at the top of the page

in a box

on the cover

at the end of the road

in my pocket

on the floor

at the entrance

in my wallet

on the carpet

at the crossroads

in a building

on the menu

at the entrance

in a car

on a page

Notice the use of the prepositions of place at, in and on in these standard expressions:

at

in

on

at home

in a car

on a bus

at work

in a taxi

on a train

at school

in a helicopter

on a plane

at university

in a boat

on a ship

at college

in a lift (elevator)

on a bicycle, on a motorbike

at the top

in the newspaper

on a horse, on an elephant

at the bottom

in the sky

on the radio, on television

at the side

in a row

on the left, on the right

at reception

in Oxford Street

on the way

Look at these examples:

  • Jane is waiting for you at the bus stop.
  • The shop is at the end of the street.
  • My plane stopped at Dubai and Hanoi and arrived in Bangkok two hours late.
  • When will you arrive at the office?
  • Do you work in an office?
  • I have a meeting in New York.
  • Do you live in Japan?
  • Jupiter is in the Solar System.
  • The author's name is on the cover of the book.
  • There are no prices on this menu.
  • You are standing on my foot.
  • There was a "no smoking" sign on the wall.
  • I live on the 7th floor at 21 Oxford Street in London.

 

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم دی 1388ساعت 10:51 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

درس اول

 

 1- کاربرد صفات:

 

1- قبل از اسم:

 

He is a tall man.       او یک مرد قد بلند است.                                          

Those are long rulers.                    آن ها خط کش های بلند هستند.

She is a short woman.                               او یک زن قد کوتاه است. 

This is an old house.این یک خانه قدیمی است.                               

 

2- بعد از فعل to be

This book is small.                                       این کتاب کوچک است.

Those boys are short.                            آن پسرها کوتاه قد هستند.

My brother was absent yesterday.                  برادرم دیروز غایب بود.

I am not well today.                                     من امروز خوب نیستم.

 

2- کاربرد 's و of مالکیت

 

1- 's  براي بيان مالكيت شخصي(موجودات جاندار):

 

برای بیان مالکیت شخصی باید 's را به مالک اضافه کنیم.

 

ملک + 's + نام مالک

 

Ali's bicycle                                             دوچرخه علی

My friend's name                                        نام دوستم   

Amir's brother                                               برادر امیر

Mr Kamali's house       خانه آقای کمالی                       

The cat's leg           پای گربه                                     

 

2- of براي بيان تعلق يا وابستگی اشياء :

 

برای بیان تعلق یا وابستگی اشیاء باید of را بین اسم  جزء و کل قرار دهیم.

 

اسم کل+ the + of + اسم جزء + the

 

The legs of the table                                   پایه های میز

The wheels of the car                            چرخ های اتومبیل

The colour of the shirt                                   رنگ پیراهن

The wall of the garden                                       دیوار باغ

 

1.This is a………….. 

a.new cars         b.car new          c.new car         d.cars new

2.The wall …….. the class is white. 

a.of                   b.'s                   c. s                  d.off

3.It is ……….

a.Ali's bag                                  b. the bag of the Ali 

c.Ali bag                                    d. bag of Ali                

4.I'm studying a …………

a.book large                               b.large books         

c.large book                               d.books large

5.There is a ………….. in this street.

a.large a house                           b.a large house   

c.a house large                           d.a large houses

6 .This is …………….

a. the door of the house              b.the house of the door

c.the house's door                       d.door's house

7.This is ……………. 

a.very tall tree                            b.a tall tree       

c. a tall trees                              d.tall tree

 

 

جمله هاي زیر را با استفاده از 's یا of یا هر دو کامل کنید.

 

1.Are the the wheels …..…  your bicycle small ? 

2.The trees the park  ….. are tall. 

3.The colour …… Reza …… T-shirt is not blue.

4.I see Mina …. sister in the park.

5.The wheels …… Mr Amini ….. bicycle is white.

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هفدهم اسفند 1386ساعت 1:24 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

درس دوم

 

1- قیود تکرار

2- ضمایر مفعولی

 

1- قیود تکرار:

Alwaysهميشه (100%)                   

Usually                       معمولاَ (80%)

Often                           اغلب (50%)

Sometimes           گاهی اوقات(20%)

Never                             هرگز (0%)

قید های تکرار تعداد دفعات تکرار یک کار را در جمله نشان می دهند.

I always go to school by bus.  من هميشه با اتوبوس به مدرسه می روم.(100%)      

I usually go to school by bus. من معمولاً با اتوبوس به مدرسه می روم.(80%)              

I never go to school by bus.                     من هرگز با اتوبوس به مدرسه نمی روم.(0%)

 

محل قرار گرفتن قیود تکرار در جمله:

 

1- بین فاعل و فعل اصلی:

He often watches TV at home

We never go to school late.

 

 به کار می رود.to be  (am/is/are) داشته باشد قید تکرار بعد از فعل to beاگر جمله فعل

 

My mother is always at home.

I am never late.

They are usually at school before 7:30.

 

2- ضماير مفعولي :  

 

ضماير  مفعولي عبارتند از :

Me                مرا يا به من               us                        ما را یا به ما

You               تو را يا به تو               you               شما را یا به شما

Him/her/it  او را يا آن را ، به او یا به آن  they            آن ها را یا به آن ها

 

ضمایر مفعولی جایگزین مفعول می شوند و از تکرار آن جلوگیری می کنند.

 

I see my friend in the street every day.             من هر روز دوستم را در خیابان می بینم.

I see him in the street every day.                            . من هر روز او را در خیابان می بینم

We see our hands before lunch.                  ما دست هایمان را قبل از ناهار می شوییم.

We see them before lunch.                                     . ما آن ها را قبل از ناهار می شوییم

 

1- جواب درست را انتخاب کنید.

 

1.She ……….. to school by bicycle.

 a.never go                   b.never goes          c.goes never           d.never is                     

2.Do you know our teachers ?  Yes, I know ………….

 a.you                           b.him                      c.them                    d.us

3.Do you get up after your father ? Yes, I get up after ……

 a.you                           b.her                      c.them                    d.him

4.Is Hamid playing with his friends? Yes , he's playing with ……..

a.them                         b.him                      c.he                       d.her

5.Does your brother help you ? Yes, he helps ………. 

a.I                                b.me                      c.you                      d.him

 

 

2- با استفاده از ضمیرهای فاعلی و مفعولی به این پرسش ها پاسخ دهید.

 

1.Do the children like their grandfather ?

Yes,

2.Is Ahmad playing with his friends ?

Yes,

3.Does your father know your friend and his brother ?

No,

4.Are Mina and Zahra cleaning the room ?

No,

 

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم اسفند 1386ساعت 10:49 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

 

درس سوم

 

صفات کمیت:

many , a few , much , a little , some , a lot of

1- اسامی قابل شمارش :

 

اسامی هستند که می توان آن ها را شمارش کرد و معمولاً در آخر آن ها s یا es اضافه می شود. مانند:

Tree : trees                            camel : camels

Lion : lions                             glass : glasses

 

*** بعضی از اسامی قابل شمارش جمع و مفرد آن ها بر اساس قانون بالا نیست . مانند :

Man : men                                    woman : women

Child  :  children                            tooth : teeth

 

Many ** (تعداد زیادی) و a few (تعداد کمی) قبل از اسامی جمع قابل شمارش به کار می روند.

مثال :

Many trees ,    a few trees ,  many students ,  a few students

Many children , a few children  , many men , a few men

 

2- اسامي غير قابل شمارش :

 

اسامي هستند كه نمی توان آن ها را شمارش کرد و جمع بسته هم نمی شوند. مانند :

 

money  ,  milk  ,  butter  ,  bread  ,  cheese  ,  meat  , water

 

much ** (مقدار زیادی) و a little (مقدار کمی) قبل از اسامی غیر قابل شمارش به کار می روند. (اسامی غیر قابل شمارش همیشه مفرد هستند)

 

much rice , much butter , much cheese , much water , much money

 

*** some و a lot of  را می توان هم با اسامی جمع قابل شمارش و هم با اسامی غیر قابل شمارش به کار برد.

 

Some milk , a lot of milk , some bread , a lot of bread

Some students , a lot of students , some books , a lot of books

 

تلفظ:                                                    Pronuciation:

 

اگر حرف c قبل از حرف صدادار e , i , y  قرار گیرد صدای "س" می دهد و در سایر موارد صدای "ک" می دهد.

City  ,  center , bicycle , nice , ice cream , practice

 country , Africa , bookcase , picnic , Islamic , camel

 

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم اسفند 1386ساعت 10:35 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 درس چهارم و پنجم

 

زمان گذشته ساده :

 

برای این که جمله ای را به زمان گذشته تبدیل کنیم باید فل آن جمله را به زمان گذشته ببریم. بنابر این در زبان انگلیسی افعال به دو دسته تقسیم می شوند :

 

افعال با قاعده :

 

افعالی هستند که برای تبدیل شدن به گذشته به آخر آن ها ed اضافه می شود.

 

enjoyed , visited , cooked , cleaned

 

اگر فعل به e ختم شود فقط d اضافه می شود.

arrived , closed , loved , lived

 

 

افعال بی قاعده :

 

افعال بی قاعده افعالی هستند که باید گذشته آن ها را حفظ کنیم.

See : saw          leave : left           buy : bought          make : made

 

طرز ساخت زمان گذشته ساده :

 

+ yesterdayقید زمان + قید مکان + مفعول + گذشته فعل + فاعل

                                                                                    … ago

                                                                                     last …

  

نمونه(افعال با قاعده) :

My mother cooks lunch at home every day.                           حال ساده :

My mother cooked lunch at home yesterday.                    گذشته ساده :

We play football at school every Monday.                             حال ساده :

We played football at school last Monday.                        گذشته ساده :

They go to Mashhad every month.                   حال ساده :                   

They went to Mashhad two years ago.                             گذشته ساده :

 

 

نمونه(افعال بي قاعده) :

My father leaves home at 7 every day.                                  حال ساده:

My father left home at 7 yesterday.                                  گذشته ساده:

He eats lunch at a restaurant every Sunday.                          حال ساده:

He ate lunch at a restaurant every Sunday.                       گذشته ساده:

 

سؤالی کردن:

 

برای سؤالی کردن جمله های زمان گذشته ساده باید فعل کمکی did را در اول جمله نوشته و فعل اصلی را به صورت ساده (زمان حال) بنویسیم.

 

She visited her grandfather last Friday.

Did she visit her grandfather last Friday?                      

I saw my friend in the street yesterday.

Did you see your friend in the street yesterday ?

They went to Mashhad two years ago.

Did they go to Mashhad two years ago ?

 

منفی کردن:

برای منفی کردن باید didn't = did not  را بین فاعل و فعل اصلی قرار دهیم و فعل اصلی را به زمان حال برگردانیم.

 

 

The teacher asked me many questions.

The teacher didn't ask me many questions.

He gave me a story book last week.

He didn't give me a story book last week .

 

  

            تلفظ :                                                    pronunciation :

 

الف) اگر ed قبل از t  و d قرار گیرد صدای /Id/ مي دهد.

 

needed , wanted , rested , waited , tested

 

ب) اگر ed قبل از k , p , sh , ch , s , f  قرار گیرد صدای /t/ می دهد.

 

asked , helped , washed , watched , passed

 

تمرین:

 

در هر گروه کلمه ای را که تلفظ ed با تلفظ آن در لغت داده شده هماهنگ است مشخص کنید.

  

1.(needed)          helped - wanted – closed – wathced       …….……..                    

2.(asked)            worked – rested – cleaned - pointed       ...............

3.(studied)         walked – posted – rested – listened         ...............

4.(liked)             enjoyed – played – learned – washed      ...............       

 

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

  

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم اسفند 1386ساعت 10:31 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

درس ششم

 

زمان گذشته استمراری :

 

کاربرد: برای بیان عملی که در مدت معینی در گذشته ادامه داشته است.

 

طرز ساخت:

 

فاعل + Was/were + فعل اصلي + ing + مفعول + … + at this time yesterday

                                                                                  between 2 and 3

                                                                                  at 5 yesterday

 

I was watching TV at this time yesterday.

The students were playing football between 9 and 11 yesterday.

My mother was cooking lunch at 11 o'clock yesterday.

 

سؤالی و منفی کردن :

 

برای سؤالی کردن جمله های زمان گذشته استمراری باید فعل to be (was/were) را به اول جمله ببریم و برای منفی کردن بعد از فعل to be (was/were)  ،  not اضافه کنیم.

 

The children were eating lunch at this time yesterday.

Were the children eating lunch at this time yesterday.?                    سؤالی:

The children were not (weren't) eating lunch at this time yesterday.    منفی:

 

1- جواب درست را انتخاب کنید .

 

1.Mr Razi …………. a newspaper in the park yesterday.

a.is reading         b.was reading          c.reads          d.were reading

2.The students …………………… football between 9 and 11 .

a.was playing       b.are playing           c.plays           d.were playing

3.What …………………………………. for dinner last night?

a.you were eating                               b.are you eating

c.you ate                                            d.were you eating

 

2- به این پرسش ها پاسخ كامل بدهید.

 

1.Was Ali's father working in a farm yesterday afternoon?

2.Was Mr Kaveh reading a story book ?

3- اين جمله ها را با was يا were كامل کنید.

 

1.Where ............. Mr and Mrs Jamali going at 10 o'clock yesterday ?

2.Were you listening to the news?  No,I ............ saying my prayers.

3.We ............. playing football between 2 and 4 yesterday.

 

 

             تلفظ :                                                      Pronunciation :

 

در هر گروه کلمه ای که از نظر تلفظ حروف مشخص شده با بقیه هماهنگ نیست را انتخاب کنید.

1. a.dear               b.hear              c.each             d.near

2. a.speak             b. bread           c.sea               d.clean

3. a.ear                 b.tea               c.easy              d.read

4. a.teach              b.leave            c.peach            d.hear

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم اسفند 1386ساعت 10:22 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

درس هفتم

 

افعال کمکی (افعال ناقص) can,may,should :

 

افعال کمکی فوق به تنهایی در جمله نمی آیند و همیشه همراه یک فعل اصلی به  کار می روند تا معنی جمله کامل شود.

 

Can (توانستن): برای بیان توانایی انجام کار

May (ممکن است): برای بیان امکان انجام کار در آینده یا برای اجازه

Should (باید): برای بیان اجباری  که به صلاح مخاطب است. (نتیجه انجام کار به نفع مخاطب است.)

 

I can play football.          من مي توانم فوتبال بازی کنم.   

He may go to Tabriz.          او ممکن است به تبریز برود.   

You should study hard.     شما باید سخت مطالعه کنید.   

 

 

نکته مهم:

 

فعلی که بعد از این افعال کمکی می آید باید به صورت شکل ساده باشد.

 

You should cross the street carefully.

  

سؤالی کردن و منفی کردن:

 

برای سؤالی کردن باید فعل کمکی را به اول جمله ببریم و برای منفی کردن باید بعد از فعل کمکی not اضافه کنیم.

 

You should study for your test.

Should you study in that room?                              : سؤالی

Should not you study in that room?        منفی  :                     

 

Should not = shouldn't

Can not = can't

May not = مخفف ندارد

 

1- مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

1.He is 80 years old. He can't ………. hard.

a. work             b. works           c. worked             d. working

2.In Iran, many people can't …………English.

a. spoke            b. speaks           c. speak              d. are speaking

3.May I ……….. my shoes?        No, you may not.

 a. take off       b. took off       c. am taking off  d. takes off  

4.Can a little boy …….a car?         No, he can't.

a. drive             b. drives           c. drive                d. driving

 

2- براي جواب هاي داده شده سؤال مناسب بنویسید.

 

4……………………………….? No, a student  should not go to school late.

5……………………..………..? No, he can't swim in the river.

 

3- به این پرسش ها پاسخ کامل بدهید.

1.Can you speak English? 

 Yes, ……………..…………………….

3.Can your mother work in the farm? (my father) 

No, ………………………………………

 

 

       تلفظ :    Pronunciation :                                                                                                            

در هر گروه کلمه ای که تلفظ حرف g با تلفظ آن در کلمه ی داخل پرانتز هماهنگ نیست را مشخص کنید. 

1.(garden) tiger-page-young-grade                                 (………………)

2.(program)guest-ground-grandfather –orange               (………………)

3.(German)George-give-orange-page                              (………………)

4.(begin)good-large-get-glass                                        (………………)

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم بهمن 1386ساعت 10:37 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

قید حالت :

 

صفت کلمه ای است که اسم را توصیف می کند و قبل از اسم به کار می رود.

قید حالت یا قید کیفیت، حالت یا چگونگی انجام کار را بیان می کند و در آخر جمله (بعد از مفعول) می آید .

 

اگر به صفت ly اضافه کنیم قید حالت درست می شود.

 

قید حالت = ly + صفت

 

bad                      بد                  badly                با بدی                         careful             دقیق                  carefully            با دقت        

slow                 کند                   slowly                  به کندی                          easy                آسان                  easily            به آسانی

 

این سه قید بی قاعده بوده و از قانون فوق مستثنی می باشند و باید آن ها را حفظ کنیم:

صفت

قيد حالت

good       خوب

hard     سخت

fast    سریع  

well    به خوبی

hard  به سختی

fast   به سرعت

 

 

 

 

 

That man is a slow driver .  He drives slowly.

His handwriting is good . He writes beautifully.

Mina is a good student.  She speaks English well.

This man is a hard worker.  He works hard.

My friend is a fast runner.  He runs fast.

تمرین:

1- شکل صحیح کلمات داخل پرانتز را در جای خالی بنویسید.

 

1.This player can run ……………..  (quick)

2.Her grandfather's eyes don't see ……………….. (good)

3.That fat man walks ………………….. (slow)

4.Ali's handwriting isn't …………. (good)

 

3- با استفاده از شکل صحیح کلمات داخل پرانتز به این پرسش ها پاسخ دهید.

 

1.How did you write your homework? (careful)

 

2.How can she write ? (beautiful)

 

3.How were the boys playing football? (fast)

 

4.How did he ride the bicycle? (slow)

 

             تلفظ :                                                Pronunciation :

 

1-در کدام کلمه تلفظ oo با بقیه متفاوت است

 

1. a. good            b. book           c. look              d. room

2. a. roof            b. food           c. cook             d. too

3. a. cartoon       b. foot           c. afternoon     d. soon

 

2- در کدام کلمه تلفظ حروف مشخص شده با بقیه متفاوت است.

 

1. a. push            b. but             c. pull                d. put

2. a. ruler           b. sugar          c. foot              d. should

3. a. whose         b. shoe           c. could             d. who

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم بهمن 1386ساعت 10:58 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

زمان آینده ساده :

 

برای ساختن زمان آینده ساده باید فعل کمکی will را بین فاعل و فعل جمله قرار دهیم.

 

 طرز ساخت:

 

tomorrow +.... + مفعول + فعل + will + فاعل                  

                                                                    next ….

soon                                                                        

نکته مهم:

 

1- بعد از فعل کمکی will باید شکل ساده فعل اصلی به کار برود.

2- شكل فعل براي تمام فاعل ها يكسان مي باشد.

 

I play football every day.

I will play football tomorrow.

Ali sees his friend at school every day.

Ali will see his friend at school next week.

 

سؤالی کردن و منفی کردن زمان آینده ساده:

 

برای سؤالی کردن فعل کمکی will را به اول جمله می بریم و برای منفی کردن باید بعد از فعل کمکی not قرار دهیم يا از مخفف will not یعنی won't استفاده کنیم.

 

My father will go to the country tomorrow.

سؤالی:

Will your father go to the country tomorrow ?

منفی:

My father will not (won't) go to the country tomorrow.

 

 

I will = I'll

You will = you'll

He will = He'll

She will = She'll

It will = It'll

We will = we'll

They will = They'll

1- جواب درست را انتخاب کنید.

 

1.I will …………. a test tomorrow.

a. have                  b.has                     c.had                      d.having

2.She ……………. TV tomorrow afternoon.

a. will watch         b. watch               c. watched           d. is watching

 

3- شکل صحیح افعال داخل پرانتز را در جای خالی بنویسید.

 

3.Will Mrs Javadi …………… a cake tomorrow? (cook)

4.Omid and his family ………….. to the country next Friday. (not go)

5.He …………… fifteen years old next Tuesday. (be)

6.Amin's family ……………….. to Tabriz by train next Wednesday. (go)

 

5- برای جواب های داده شده سؤال مناسب بنویسید .  

7. ……………………..………….. ? Yes,he'll meet his grandfather tomorrow.

8. ……………………….………………. ? No,we won't have a test tomorrow.

 

جواب ها در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم بهمن 1386ساعت 10:40 بعد از ظهر  توسط محمود ع  | 

 

ملا محمد صادق اسفادی قاینی

 

    استاد مسلم علوم معقول ، ریاضی دان، فیلسوف، فقیه و دانشمندی کامل و فاضلی زاهد، از بزرگان دانش در ابتدای سده ی سیزدهم قمری است.

    زادگاه او قصبه ی اسفاد ، تابع بخش زیرکوه قاین است. ولی محمد صادق از وطن خود به اصفهان رفته ، دوران اقامت خویش را در حوزه ی علمیه ی شهر اصفهان به تدریس و تحقیق علوم اسلامی ، بخصوص معقولات و حکمت و فلسفه گذرانید.

    کرسی استادی او مورد توجه زعیم حوزه ی علمیه ، مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد ابراهیم ابن محمد حسن کرباسی کاخکی ( درگذشته سال 1263 ) بوده است . وی با توجه به حساسیت تدریس معقولات ، باشاره آن جناب به این کار اشتغال می ورزید.

    معظم له ، در معقولات شاگرد علامه متبحر، عالم کامل و متشر ع ، مرحوم ملا علی ابن جمشید نوری (متوفای 1246) بوده ، از تلامذه ی ممتاز وی محسوب می گردید.

    در منقولات(فقه و اصول) از محضر مرجع عالیقدر شیعه ، میرزا ابوالقاسم گیلانی ، مشهور به محقق قمی ، نویسنده ی قوانین الاصول ، (درگذشته 1231 قمری) بهره گرفت.

    شاگردان مکتب آن استاد والا مقام ، چون دیگر فضلای این دیار، ناشناخته مانده و تنها فرد شناخته شده از خیل تربیت یافتگان او ، مرحوم آقا سید ابوطالب قاینی را می توان نام برد.

    آقا سید ابوطالب که از مراجع تقلید و محقق بسیار توانا و چیره دستی بوده و در تمام زمینه های علوم اسلامی مهارت داشته ، در توصیف از استاد گرانقدرش که مورد اعتماد مرحوم کرباسی و محقق قمی بوده می نویسد :

    "متشرع ... عالم، فاضل کامل، زاهد، ملا محمد صادق اسفادی، که از بلوک زیرکوه من توابع قاین است."

    قید متشرع بدان جهت ذکر گردیده که سابقاً در حوزه های علمیه استادان حکمت و ریاضیات و علوم عقلی را ، متدین محسوب نداشته ، شرکت در محاورات و مجالسات آنان را تحریم می کردند. با این وصف تشرع و تقید این مرد بزرگ به حدی بوده که هیچ کس را یارای چنین گمانی در باره ی او نبوده است.

 

        

              برگرفته از کتاب "بزرگان قاین" جلد اول، نوشته ی سید محسن سعید زاده

 

+ نوشته شده در  جمعه چهارم آبان 1386ساعت 10:8 قبل از ظهر  توسط محمود ع  | 

 قلعه اسفاد

    سابقه تاریخی و فرهنگی قلعه اسفاد چندان روشن نیست .کتاب تاریخ حافظ ابرو تالیف شهاب الدین عبدالله خوافی قرن نهم ذیل ولایت زیرکوه قاین از توابع قهستان از قریه اسفاد نام برده است این روستا به لحاظ نزدیکی به آبیز که سابقه طولانی داشته و نیز به خاطر داشتن قنات پر آب وموقعیت خاص خود که مسلط بر دشت است دارای سابقه سکونت از اوایل ظهور اسلام و شاید قدیمی تر باشد. بعید نیست در دوره ساسانی ناحیه آبیز و اسفاد که چشمه ها و قناتهای بزرگی داشته مورد توجه فرماندهان وامراواقع شده باشد.
قلعه اسفاد از لحاظ استراتژیکی و صعب العبور بودن اهمیت چندانی نداشته چرا که نسبت به ارتفاعات اطراف به آسانی قابل تسخیر است . احتمال دارد این قلعه در مواقع ضروری و بحرانی که ساکنین احساس خطر می کردند مورد استفاده قرار گرفته زیرا در پایین این تپه و بفاصله 200متری بقایای خانه ها و معماری مسکونی که در حال حاضر بصورت تپه ماهور د رآمده دیده می شود. در اطراف قلعه دیواری از سنگ لاشه و برجهایی وجود داشته که بدین وسیله حفاظت از قلعه را آسانتر می کرده است. اتاقها تماما از سنگ لاشه ساخته شده به وسیله راهروها و درگاهها به هم ارتباط داشته اند.
مردم اسفاد معتقدند از کنار قلعه از بدنه تپه تونلی بوده که قلعه را به قریه قدیمی اسفاد متصل می ساخت.احتمالا این قلعه به چاههای قنات مرتبط بوده و از آن طریق به قلعه قدیمی رفت و آمد داشته اند. شناخت بیشتر آن نیازمند حضور باستانسناسان می باشد.
با توجه به موقعیت روستای اسفاد ونیز بقایای معماری مانده در قلعه تاریخ آن حداقل به حدود 700سال قبل می رسد قطعات سفال لعاب دار پیدا شده به احتمال زیاد در دوره تیموری ساخته شده چون شهاب الدین عبداله خوافی «حافظ ابرو»در قرن نهم از قریه اسفاد یاد کرده است . بنا بر این می توان نتیجه گرفت که قلعه اسفاد در دوره تیمور مسکونی بوده البته نباید حاکمیت مطلق اسماعیلیان را بر ایالت قهستان در قرون پنجم و ششم نادیده گرفت . اهالی محل اظهار می دارند در قسمت قدیمی اسفاد مسجد جامعی بوده که شباهت کاملی به مسجد جامع افین داشته است و در طی دهه اخیر تخریب و به جای آن مسجد جدیدی از آجر ساخته شده است .اگر چنانچه این مسئله صحت داشته باشد قلعه مربوط به دوره سلجوقی است که مردان اسماعیلیه آن را برای مخفی شدن مناسب دانسته اند.

 http://www.qayen.com/park/vertex.php

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم مهر 1386ساعت 10:45 بعد از ظهر  توسط محمود ع  |